„Tutoring jest metodą rozwoju osobistego i poznawczego podopiecznego, metodą przekuwania jego talentów w mocne strony. Jest również metodą całościową i kompleksową. Tutor wspiera swojego podopiecznego w realizacji celów społecznych, ale też bierze pod uwagę jego wartości i cele osobiste.”
Sylwia Machowska-Okrój
Politechnika Łódzka od zawsze angażuje się w rozwój nowoczesnych metod dydaktycznych. Tak też stało się w roku 2018, kiedy rozpoczęliśmy realizację projektu ‘Mistrzowie Dydaktyki.’ Koordynatorem projektu było Centrum Współpracy Międzynarodowej, a kierownikiem Dyrektor Centrum, dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ. Na początku był to tutoring krótkoterminowy, jednosemestralny, 3 edycje. W sumie 70 tutorów objęło swoim wsparciem 700 tutorantów. Kolejnym etapem był tutoring długoterminowy, trzysemestralny dla wybitnie uzdolnionych studentów. W sumie 15 tutorów wsparło 50 tutorantów. W obu przypadkach studenci nawiązywali współpracę z wybranym przez siebie tutorem.
Zajęcia realizowane metodą tutoringu rozwijają kompetencje akademickie, społeczne i osobiste każdego uczestnika zajęć. Bardzo ważną zasadą tutoringu jest nawiązanie relacji tutor-tutorant. Nasi nauczyciele akademiccy wzięli udział w wizytach studyjnych i szkoleniach z tutoringu w następujących ośrodkach zagranicznych:
- Ghent University (Belgia),
- University of Groningen (Holandia),
- University College London (Wielka Brytania),
- Aarhus University (Dania),
- University of Oslo (Norwegia).
Nadal pozostajemy w bardzo bliskiej współpracy z University College London.
Kolejnym etapem był ministerialny projekt tutoring dla zaawansowanych – 3 ścieżki:
- Advanced Teaching and Tutoring Oualifications
- Train the Trainer
- Educational Leadership
16 tutorów z PŁ wzięło udział w tym najnowszym projekcie. Dzięki zdobytemu dotychczas doświadczeniu wdrożyliśmy w Politechnice Łódzkiej następujące rodzaje tutoringu: personalny, akademicki oraz rówieśniczy.