Przejdź do treści

Ścieżka Tutoring Personalny

Projekty unijne logo

 

Poniżej przedstawiamy odznaki w obrębie Ścieżki Tutoring Personalny

Treść (rozbudowana)
Klasa odznaki: Tutoring Personalny – Introduction

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Tutoring Personalny – Introduction” potrafi zdefiniować różne rodzaje tutoringu oraz przedstawić korzyści płynące z zaangażowania w tutoring personalny, a także określić role i zadania obu stron (tutor-tutorant). Inspiruje do rozwoju poprzez wyznaczanie celów rozwojowych, które będą uwzględnione w procesie wspierania tutoranta. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez zadania grupowe realizowane w trakcie warsztatu lub alternatywnie poprzez wywiad i/lub zaświadczenie.

Kryteria:

  • Wymienia podstawowe podobieństwa i różnice pomiędzy tutoringiem personalnym/pastoralnym, akademickim i rówieśniczym.
  • Tworzy kontrakt z uwzględnieniem ról i zadań tutora oraz tutoranta zaangażowanych w tutoring personalny.
  • Przygotowuje ramowy plan pracy oraz uniwersalną listę zagadnień do wykorzystania w procesie tutoringu personalnego.
  • Określa korzyści dla tutoranta płynące z uczestnictwa w procesie tutoringu personalnego.

Uwagi:

Odznaka ważna jest przez 5 lat.

0
Klasa odznaki: Tutoring Personalny - Needs and Relationship

Opis:

Posiadacz odznaki „Tutoring Personalny – Needs and Relationship” potrafi stworzyć bazę do efektywnej komunikacji m.in. poprzez aktywne słuchanie oraz zadawanie pytań. Posiada umiejętność analizowania danych przydatnych do budowania relacji z tutorantem i jest uważny na jego/jej indywidualne potrzeby oraz zasoby niezbędne do realizacji wytyczonych zadań. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez zadania grupowe realizowane w trakcie warsztatu lub alternatywnie poprzez wywiad i/lub zaświadczenie.

Kryteria:

  • Tworzy listę kluczowych pytań badających potrzeby danej grupy/tutorantów.
  • Analizuje dane i identyfikuje indywidualne potrzeby.
  • Identyfikuje zasoby niezbędne do realizacji zadań.
  • Analizuje dane na temat budowania relacji pozyskane z różnych źródeł.
  • Stosuje różnorodne techniki budowania relacji.

Uwagi:

Odznaka ważna jest przez 5 lat.

0
Klasa odznaki: Tutoring Personalny - Coaching

Opis:

Posiadacz odznaki „Tutoring Personalny – Coaching” umiejętnie wykorzystuje odpowiednie metody coachingowe podczas pracy z tutorantem, w tym diagnozę potencjalnych lub występujących problemów. W kompetentny sposób wspomaga tutoranta w formułowaniu celu i wskazuje najlepsze metody jego osiągnięcia z wykorzystaniem pytań. Identyfikuje sytuacje kryzysowe i w odpowiedni sposób na nie reaguje. Umiejętnie komunikuje się i potrafi wzbudzić zaufanie w kontaktach z tutorantem. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwacje w warunkach symulowanych na szkoleniu lub alternatywnie poprzez wywiad i/lub zaświadczenie.

Kryteria:

  • Zna przykłady metod coachingu, w tym pytania oddziałujące na tutoranta, które można wdrożyć w tutoringu personalnym.
  • Potrafi zdiagnozować problemy tutoranta (edukacyjne, rozwojowe, prywatne) i nadać im priorytety.
  • Potrafi formułować cel i wykorzystywać metody do pracy nad nim.
  • Wymienia i omawia trudne sytuacje, jakie mogą pojawiać się w trakcie pracy tutorskiej (np. opór przed zmianą, utknięcie w martwym punkcie i inne).

Uwagi:

Odznaka ważna jest przez 5 lat.

0
Klasa odznaki: Tutoring Personalny - Case Study

Opis:

Posiadacz odznaki „Tutoring Personalny – Case Study” potrafi zaaranżować wyzwanie, przed którym może się znaleźć tutor personalny podczas pracy z tutorantem. Wykazuje się dociekliwością analizując problem z różnych perspektyw. Proponuje różnorodne rozwiązania wykorzystując wiedzę oraz kompetencje z zakresu tutoringu i coachingu. Ma świadomość potencjalnych konsekwencji jakie mogą pojawić się przy wybranych rozwiązaniach, rozważa wady i zalety tych rozwiązań oraz odpowiedzialnie je uwzględnia przed podjęciem ostatecznej decyzji oraz proponuje konkretne działania do wybranego rozwiązania, stosując odpowiednio dobrane do danej sytuacji metody pracy. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwacje w warunkach symulowanych na szkoleniu lub alternatywnie poprzez wywiad i/lub zaświadczenie.

Kryteria:

  • Przedstawia projekt problemu do rozwiązania.
  • Potrafi podać możliwe opcje rozwiązania problemu z wykorzystaniem adekwatnych metod stosowanych w tutoringu i coachingu.
  • Potrafi wskazać potencjalne konsekwencje proponowanych rozwiązań.
  • Proponuje strategię postępowania.

Uwagi:

Odznaka ważna jest przez 5 lat.

0
Klasa odznaki: Tutoring Personalny - Supervision

Opis:

Posiadacz odznaki „Tutoring Personalny – Supervision” potrafi profesjonalnie przeprowadzić proces tutoringu personalnego dobierając adekwatne metody, techniki i narzędzia diagnostyczne odpowiednio dokumentując udzielone wsparcie za pomocą szczegółowego raportu oraz ankiet studenckich. Prezentuje na forum eksperckim swoje wyniki, metody pracy, ich blaski i cienie oraz dokonuje refleksji. Jest gotowy na jakościową ocenę swojej działalności przez ekspertów oraz na wspólną refleksję nad swoją pracą i na wymianę doświadczeń, a także sprawdzonych praktyk w zakresie metod pracy tutora. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez wykonanie następujących aktywności: dwusemestralny tutoring personalny, superwizja sesji tutoringowych (spotkania z ekspertem) i wystąpienie na forum eksperckim.

Kryteria:

  • Efektywnie prowadzi tutoring personalny przez co najmniej 2 semestry.
  • Przygotowuje raport końcowy.
  • Bierze udział w procesie recenzowania swojej pracy.
  • Dzieli się na forum eksperckim swoim doświadczeniem w zakresie tutoringu.

Uwagi:

Odznaka ważna jest przez 5 lat.

0