Przejdź do treści

Ścieżka Efektywna Praca z Grupą

Projekty unijne logo

 

Poniżej przedstawiamy odznaki w obrębie Ścieżki Efektywna Praca z Grupą

Treść (rozbudowana)
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Efektywna Komunikacja

Opis:

Posiadacz odznaki „Efektywna Praca z Grupą - Efektywna Komunikacja’’ zna proces komunikowania się oraz bariery i błędy komunikacyjne. Rozumie reguły efektywnej komunikacji oraz podstawowe metody skutecznego porozumiewania się z uczącymi się. Identyfikuje swój indywidualny styl komunikowania się i potrafi określić kluczowe obszary rozwoju. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są przez aktywne uczestnictwo w szkoleniu, w tym ćwiczeniach warsztatowych oraz test diagnostyczny obejmujący studium przypadku.

Kryteria:

  • Wymienia i porządkuje etapy procesu komunikowania.
  • Identyfikuje bariery w komunikowaniu się z grupą.
  • Wymienia typy komunikacyjne i  potrafi na tej podstawie określić swój własny styl.
  • Wymienia skuteczne sposoby  porozumiewania  się z grupą.
  • Potrafi dostosować swój przekaz do typu komunikacyjnego studenta.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą – Narzędzia Projektowe w Dydaktyce

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą – Narzędzia Projektowe w Dydaktyce’’ zna poszczególne etapy metodyki Design Thinking (DT) i rozumie celowość ich stosowania w procesie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych. Potrafi zastosować wybrane narzędzia z myślą o realizacji procesu dydaktycznego. Eksperymentuje z wybranymi narzędziami zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez realizację projektu grupowego i test wiedzy.

Kryteria:

  • Charakteryzuje poszczególne etapy metody Design Thinking (DT).
  • Stosuje wybrane narzędzia metody DT w pracy indywidualnej i grupowej.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Praca i Prowadzenie Grupy

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Praca i Prowadzenie Grupy’’ zna przebieg procesu grupowego, rozumie zjawiska zachodzące w trakcie rozwoju grupy, która spotyka się ze sobą przez jakiś czas i składa się z minimum kilku członków. Zna fazy rozwoju grupy, potrafi je dostrzegać, rozróżniać i uwzględniać ich prawidłowości realizując proces dydaktyczny. Potrafi elastycznie dostosowywać metody pracy, w szczególności uwzględniając model przywództwa sytuacyjnego, uczenie się przez doświadczenie i angażowanie grupy we współtworzenie procesu dydaktycznego. Uwzględnia kontekst społeczno – organizacyjny w procesie dydaktycznym. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są przez test diagnostyczny obejmujący studium przypadku.

Kryteria:

  • Wymienia, identyfikuje i rozróżnia etapy procesu grupowego.
  • Identyfikuje zachowania charakterystyczne dla poszczególnych etapów procesu.
  • Opisuje model przywództwa sytuacyjnego w procesie dydaktycznym oraz model uczenia się przez doświadczenie.
  • Określa kryteria doboru metod pracy na podstawie danych grupy.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

Przejście na poziom Zaawansowany (**) wymaga zaliczenia przynajmniej dwóch bloków poziomu Podstawowego (*)

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Feedback

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą – Feedback’’ rozumie różnice między informacją zwrotną, a krytyką. Zna zasady udzielania informacji zwrotnej i rozumie problemy pojawiające się w procesie jej udzielania. Potrafi określić sytuacje, w których należy udzielić informacji zwrotnej. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez studium przypadku i odgrywanie scenek treningowych.

Kryteria:

  • Opisuje procedurę informacji zwrotnej.
  • Formuje precyzyjny pozytywny komunikat zwrotny.
  • Identyfikuje bariery pojawiające się w komunikacji z grupą i udziela grupie informacji zwrotnej adekwatnej do sytuacji. 

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Innowacje w Dydaktyce

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Innowacje w Dydaktyce’’ posiada doświadczenie w wykorzystaniu metody Design Thinking (DT) do doskonalenia procesu dydaktycznego. Potrafi uzasadnić wartość tworzenia i pracy w zespołach interdyscyplinarnych dla potrzeb projektowania procesu dydaktycznego. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez realizację projektu grupowego.

Kryteria:

  • Poszukuje innowacyjnych idei dla doskonalenia procesu dydaktycznego.
  • Projektuje proces dydaktyczny przy wykorzystaniu metody Design Thinking (DT).
  • Określa istotę pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Różnice Indywidualne

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Różnice Indywidualne’’ posiada wiedzę dotyczącą indywidualnych stylów zachowań w pracy z grupą, w tym w szczególności sposobów komunikacji, uczenia się, współpracy, organizacji pracy i motywacji. Potrafi określić charakterystyczne dla poszczególnych stylów cechy, zachowania, symptomy. Posiada umiejętność rozpoznania i rozróżniania poszczególnych stylów oraz adekwatnie dopasowuje własny rodzaj komunikacji i pracy do danej charakterystyki grupy. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez test diagnostyczny oraz studium przypadku.

Kryteria:

  • Charakteryzuje poszczególne style zachowań.
  • Identyfikuje różne style zachowań na podstawie otrzymanych charakterystyk.
  • Formułuje sposoby komunikacji i pracy z poszczególnymi stylami zachowań.
  • Określa wpływ różnic indywidualnych na pracę z grupą.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Przywództwo Edukacyjne

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Przywództwo Edukacyjne’’ posiada wiedzę dotyczącą źródeł autorytetu. Potrafi określić cechy charakterystyczne różnych stylów przywództwa oraz ich determinanty. Potrafi opisać model przywództwa edukacyjnego. Wskazuje wpływ stosowania określonego stylu na osiągnięcie założonych celów dydaktycznych. Kompetencje posiadacza odznaki są weryfikowane poprzez studium przypadku i obserwacje w warunkach symulowanych.

Kryteria:

  • Wymienia i identyfikuje źródła autorytetu.
  • Identyfikuje cechy charakterystyczne dla różnych stylów przywództwa.
  • Opisuje model przywództwa w procesie edukacyjnym.
  • Określa wpływ stylu przewodzenia na realizację założonych celów dydaktycznych.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

Przejście na poziom Ekspercki (***) wymaga zaliczenia przynajmniej dwóch bloków poziomu Zaawansowanego (**).

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Trudne Sytuacje

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Trudne Sytuacje’’ posiada umiejętność identyfikowania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach występujących podczas pracy z grupą w tym w szczególności: radzenie sobie z uczestnikiem dominującym/ przeszkadzającym, silną reakcją emocjonalną w grupie na jakąś sytuację, brakiem zaangażowania, oporem wobec sposobu pracy. Rozumie wpływ procesu grupowego na występowanie trudnych sytuacji i potrafi reagować adekwatnie do fazy procesu i aktualnej sytuacji. Zna techniki reagowania na trudne sytuacje. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez studium przypadku oraz wywiad.

Kryteria:

  • Wymienia i identyfikuje możliwe przyczyny sytuacji trudnych podczas pracy z grupą.
  • Potrafi tworzyć zasady pracy z grupą i je wprowadzać.
  • Potrafi adekwatnie reagować na trudne sytuacje zarówno w komunikacji z całą grupą jak i pojedynczymi osobami.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0
Klasa odznaki: Efektywna Praca z Grupą - Przywództwo Edukacyjne Ekspert

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Efektywna Praca z Grupą - Przywództwo Edukacyjne Ekspert” posiada umiejętności motywowania i inspirowania uczestników procesu dydaktycznego. Potrafi motywować poprzez zaangażowanie i osobistą odpowiedzialność. Buduje zaufanie i stymuluje współpracę pomiędzy uczestnikami  procesu dydaktycznego. Wspiera uczestnictwo w procesie decyzyjnym oraz podkreśla wartość partnerskiego dialogu. Potrafi w procesie dochodzenia do celu efektywnie wykorzystywać dostępne  zasoby, doceniając ich różnorodność. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwację w warunkach rzeczywistych, wywiad, analizę dowodów i aktywne uczestnictwo w debacie.

Kryteria:

  • Potrafi  inspirować i motywować uczestników procesu dydaktycznego.
  • Motywuje poprzez zaangażowanie i osobistą odpowiedzialność.
  • Potrafi budować  zaufanie i stymulować  współpracę pomiędzy uczestnikami procesu dydaktycznego.
  • Efektywnie wykorzystuje dostępne zasoby grupy oraz docenia ich różnorodność i odmienność.

Uwagi:

Uznanie kompetencji odbywa się również na podstawie wywiadu i (opcjonalnie) zaświadczenia/certyfikatu.

0