Przejdź do treści

Ścieżka CBL

Projekty unijne logo

 

Poniżej przedstawiamy odznaki w obrębie ścieżki CBL - Challenge-Based Learning

Treść (rozbudowana)
Klasa odznaki: Challenge-Based Learning – Podstawy

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Challenge-Based Learning - Podstawy'' potrafi określić cechy odróżniające metodę uczenia opartą na wyzwaniach od konwencjonalnych metod kształcenia oraz innych metod opartych na doświadczeniu. Zna podstawowe etapy cyklu CBL. Potrafi określić role głównych uczestników procesu uczenia się tą metodą (nauczyciel-organizator/facylitator, student, ekspert) oraz określić korzyści płynące z jej wykorzystania. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez zadania grupowe realizowane w trakcie warsztatu. 

Kryteria:

  • Porządkuje etapy pracy w projekcie prowadzonym metodą CBL. 
  • Wymienia podstawowe różnice pomiędzy Project-Based, Problem-Based i Challenge-Based Learning. 
  • Określa role i zadania nauczyciela w procesie uczenia (się) przez wyzwania. 
  • Określa korzyści dla studenta w procesie uczenia się przez wyzwania.
0
Klasa odznaki: Challenge-Based Learning – Engage

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Challenge-Based Learning – Engage’’ potrafi formułować pytania kluczowe i zdefiniować adekwatne wyzwanie w oparciu o ideę powiązaną z celami zrównoważonego rozwoju (SDGs). Identyfikuje grupy interesariuszy dla podejmowanego tematu; ma świadomość znaczenia zmiany jaką mogą przynieść realizowane w tym obszarze działania; inicjuje i stymuluje procesy grupowe. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwacje w warunkach symulowanych. 

Kryteria:

  • Tworzy listę kluczowych pytań odnoszących się do głównego tematu. 
  • Identyfikuje źródła wiedzy o przyczynach problemu. 
  • Mapuje różnorodne wyzwania w badanym obszarze w oparciu o wiedzę i doświadczenia grupy projektowej. 
  • Definiuje konkretne wyzwanie w odpowiedzi na informacje zwrotne zebrane od interesariuszy oraz właściciela problemu.
0
Klasa odznaki: Challenge-Based Learning - Investigate

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Challenge-Based Learning - Investigate'' wykazuje się dociekliwością w poszukiwaniu odpowiedzi na sformułowane pytania; potrafi zidentyfikować wiarygodne żródła informacji, analizuje problem z różnych perspektyw, oraz angażuje się w działania budujące wiedzę i kompetencje niezbędne do wprowadzania rozwiązań w projekcie. W pracy chętnie dzieli się wiedzą, jest dobrym rozmówcą. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwacje w warunkach symulowanych. 

Kryteria:

  • Identyfikuje zasoby niezbędne do realizacji zadań. 
  • Analizuje dane pozyskane z różnych źródeł. 
  • Formułuje wnioski na podstawie dostępnych danych. 
  • Dyskutuje i prezentuje wyniki badań z interesariuszami projektu. 
  • Stosuje różnorodne formy i narzędzia badań jakościowych i ilościowych. 
0
Klasa odznaki: Challenge-Based Learning - Act

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Challenge-Based Learning - Act'' potrafi udokumentować i przedstawić prototyp rozwiązania oraz dokonać oceny i refleksji nad pracą swoją oraz innych osób. W konstruktywny sposób współpracuje w grupie, tj. stymuluje swoją kreatywność, rozważa wady i zalety proponowanych rozwiązań, poddaje je ocenie w kryteriach praktyczności i wykonalności. Umiejętnie komunikuje się i prezentuje postawę współdzielenia się odpowiedzialnością za osiągane wyniki. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez obserwacje w warunkach symulowanych oraz prezentacje grupowe. 

Kryteria:

  • Określa wymagania brzegowe dla proponowanych rozwiązań. 
  • Generuje propozycje rozwiązań dla postawionego wyzwania. 
  • Tworzy prototyp rozwiązania i poddaje go ocenie zewnętrznej. 
  • Dokonuje refleksji nad przebiegiem pracy projektowej oraz własnej oceny przedstawionego rozwiązania. 

Przedstawia wyniki projektu szerszej publiczności. 

0
Klasa odznaki: Challenge-Based Learning – Design

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Challenge-Based Learning - Design'' potrafi zaprojektować oraz opisać ,,challenge'' zgodnie z założeniami metody uczenia się przez wyzwania, z wykorzystaniem wzorów dokumentów w obiegu dokumentacji Uniwersytetu Europejskiego (ECIU). Wyzwanie zdefiniowanie zostało z udziałem podmiotu zewnętrznego (firmy, organizacji pozarządowej lub sektora publicznego) i obejmuje problemy aktualne, użyteczne dla społeczeństwa, realizujące cele zrównoważonego rozwoju. Postawione zadanie pozwala na swobodę decyzji i wyjścia poza schematy. 

Kryteria:

  • Przedstawia projekt wyzwania, który weryfikowany jest pod względem aktualności problemu, z którym mierzą się lokalne społeczności (firmy, organizacje, władze lokalne, itp.). 
  • Przedstawia projekt wyzwania, który weryfikowany jest pod względem otwartości na wiele rozwiązań (w tym interdyscyplinarności). 
  • Przedstawia projekt wyzwania, który weryfikowany jest pod względem potencjału na wypracowanie użytecznego rozwiązania (przetestowania w warunkach rzeczywistych). 
  • Przedstawia projekt wyzwania, który weryfikowany jest pod względem atrakcyjności opisu (w tym ilustracji graficznej). 
  • Przedstawia projekt wyzwania, który weryfikowany jest pod względem osadzenia w czasie, nakładu pracy uczestnika wyzwania. 
0