Skip to main content

Ścieżka Digital Learning Resources

Projekty unijne logo

 

Poniżej przedstawiamy odznaki potwierdzające kompetencje w obrębie Ścieżki Digital Learning Resources

Treść (rozbudowana)
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – Wikamp Basic

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Digital Learning Resources – Wikamp Basic’’ zna podstawowe funkcjonalności platformy e-learningowej Wikamp (platforma systemu Moodle). Potrafi udostępniać gotowe zasoby oraz tworzyć różnego rodzaju aktywności. Zna wybrane narzędzia komunikacji z użytkownikami przedmiotu i udzielania informacji zwrotnej. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez zadania indywidualne realizowane w trakcie szkolenia lub poprzez udokumentowanie spełnienia kryteriów przyznania odznaki (utworzenie wymaganych zasobów/aktywności w kursach prowadzonych na platformie).

Kryteria:

  • Potrafi zarządzać kursem/przedmiotem na platformie Wikamp, zmienia ustawienia oraz format kursu, dodaje i modyfikuje tematy oraz bloki.
  • Zna sposoby zapisu studentów do kursu oraz podziału na grupy (w tym narzędzie umożliwiające studentom dokonanie samodzielnego wyboru grupy), umie przydzielać role i uprawnienia użytkownikom przedmiotu.
  • Udostępnia przygotowane przez siebie lub innych pliki, filmy, linki do stron www.
  • Tworzy pojedyncze aktywności z informacją zwrotną (w formie oceny lub komentarza) takie jak: testy, zadania, lekcje.
  • Potrafi korzystać z narzędzi komunikacji z uczestnikami kursu.
  • Potrafi ustawić warunki ukończenia danej aktywności (mechanizm ukończenia aktywności) oraz zmienić ustawienia Dziennika ocen.

Uwagi:

Odznaka przyznawana jest po ukończeniu ,,Szkolenia certyfikacyjnego z zakresu obsługi platformy Wikamp’’ prowadzonego przez Centrum e-learningu Politechniki Łódzkiej (3x4h). Można ją również uzyskać mając ważny certyfikat z zakresu obsługi platformy Wikamp przyznawany przez Centrum e-learningu Politechniki Łódzkiej.

0
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – E-learning Basics

Opis:

Posiadacz odznaki „Digital Learning Resources – E-learning Basics” potrafi wykazać się wiedzą i umiejętnościami w zakresie projektowania zajęć przygotowanych i prowadzonych z wykorzystaniem technologii e-learningowych. W szczególności: potrafi przygotować scenariusz zajęć, opracować zróżnicowane zasoby i aktywności wspierające uczenie się,  zastosować różne formy aktywizowania studentów. Ponadto, zna akty prawne dotyczące e-learningu obowiązujące w Politechnice Łódzkiej oraz akty prawne dotyczące prawa autorskiego. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez zadania indywidualne realizowane w trakcie szkolenia, takie jak np. opracowanie szkicu scenariusza zajęć e-learningowych lub poprzez zaliczenie testu dotyczącego omawianych zagadnień. Odznakę można także uzyskać poprzez złożenie e-portfolio, które dokumentuje doświadczenie w tworzeniu kursów e-learningowych, zawierające np. opisy/zrzuty ekranu/etc.

Kryteria: 

  • Identyfikuje rodzaje kursów e-learningowych.
  • Potrafi dobrać narzędzia potrzebne do tworzenia kursów e-learningowych.
  • Opracowuje szkic scenariusza zajęć zaplanowanych do realizacji w formie e-learning/blended learning. 

Uwagi:

Szkolenia prowadzone przez ekspertów PŁ w łącznym wymiarze 14h:

  • „Szkolenie z podstaw e-learningu” (12h,  w formie mieszanej - blended learning) - dr Marek Małolepszy
  •  „Szkolenie dotyczące aktów prawnych na PŁ i praw autorskich” (2h, w formie stacjonarnej) – dr Iwona Sójkowska
0
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – Online Tools

Opis:

Posiadacz odznaki „Digital Learning Resources – Online Tools” potrafi wybrać i wykorzystać narzędzia wspomagające uczenie i nauczanie online. Zna możliwości narzędzi:

  • do zarządzania projektami (np. Trello, Asana, Padlet, Doodle);
  • do pracy grupowej (np. MS Teams, Miro, Whiteboard);
  • do współdzielenia dokumentów (np. OneDrive, OneNote);
  • do testowania i ankietowania (np. MS Forms, Kahoot!, Mentimeter);

i potrafi je zastosować w pracy dydaktycznej. Zna zasady tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo, zgodnie z wymogami Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Rozumie potrzebę przygotowywania materiałów dostępnych cyfrowo. Wie, jak przygotować dostępne dokumenty w MS Office (Word, Excel, PowerPoint), w PDF oraz jak przygotować dostępne multimedia. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez udział w szkoleniach oraz udokumentowanie wykorzystywania omawianych narzędzi w swoich kursach oraz przygotowywania materiałów zgodnie z wymogami Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Kryteria: 

  • Wykorzystuje narzędzia online (przynajmniej z trzech wymienionych w opisie grup narzędzi) do prowadzenia kursu/przedmiotu i/lub tworzenia materiałów e-learningowych.
  • Przygotowuje materiały edukacyjne zgodnie z wymogami Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Uwagi:

Szkolenia prowadzone przez ekspertów PŁ w łącznym wymiarze 8h:

  • „Narzędzia cyfrowe przydatne w pracy nauczyciela akademickiego” (4h) – dr inż. Przemysław Sękalski
  • Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo” (4h) – BON PŁ

Odznaka jest przyznawana również osobom, które ukończyły szkolenia w ramach projektu Dostępna Politechnika Łódzka: „Narzędziownik pracownika uczelni – jak ułatwić sobie pracę przy użyciu narzędzi cyfrowych” oraz „Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo”.

0
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – Wikamp Active User

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Digital Learning Resources–  Wikamp Active User’’ zna dobrze funkcjonalności platformy e-learningowej Wikamp (platforma systemu Moodle). Potrafi zaprojektować kurs dopasowany do specyfiki prowadzonego przedmiotu. Potrafi przygotować kurs stanowiący zintegrowaną całość i zawierający różnego typu aktywności. Korzysta z narzędzia komunikacji z użytkownikami kursu i udzielania informacji zwrotnej oraz mechanizmów śledzenia aktywności. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez udokumentowanie spełnienia kryteriów przyznania odznaki, tj. raport zawierający linki do prowadzonych kursów, opis kursu/kursów i wykorzystanych narzędzi, statystyki uczestników oraz sposób wykorzystania kursu w pracy dydaktycznej.

Kryteria:

  • Posiada minimum dwuletnie doświadczenie (zdobyte w przeciągu ostatnich 5 lat) w zarządzaniu kursem na platformie Wikamp (korzysta z dziennika ocen i forów dyskusyjnych jako narzędzi komunikacji ze studentami, tworzy bloki tematyczne zawierające różnego rodzaju aktywności stanowiące spójną całość)
  • Spełnia przynajmniej trzy spośród poniższych kryteriów:
    • tworzy różnego typu testy (z natychmiastową lub opóźnioną informacją zwrotną), posiada bazę pytań zbudowaną z różnego typu pytań;
    • tworzy interaktywne materiały za pomocą narzędzi h5p;
    • tworzy zadania;
    • tworzy aktywności typu książka;
    • tworzy kolekcje lekcji;
    • korzysta z narzędzi pracy grupowej (np. warsztaty);
    • tworzy i zamieszcza materiały audiowizualne.

Uwagi:

Nauczyciel może rozwijać kompetencje z zakresu wykorzystania zaawansowanych narzędzi platformy WIKAMP uczestnicząc w szkoleniach tematycznych (2-3h) realizowanych przez Centrum e-learningu Politechniki Łódzkiej. Lista proponowanych szkoleń:

  1. Moduł H5P - moduł interaktywnych treści.
  2. Level Up - narzędzie grywalizacji.
  3. Warsztat pracy ze studentem – mechanizm uwzględniający, poza oceną prowadzącego wzajemne ocenianie studentów, które zawiera różne strategie oceniania oraz różne kryteria tej oceny (najlepiej 6 -8 osób w grupie szkoleniowej).
  4. Mechanizm ukończenia aktywności – dodawanie i konfiguracja bloku "Postęp ukończenia", różne sposoby wykrywania ukończenia aktywności, ograniczenia dostępu do wybranych elementów kursu uwarunkowane ukończeniem aktywności.
  5. Zadanie – zbieranie odpowiedzi studentów w formie plików, udostępnianie kolejnych prób w zadaniu, zadanie realizowane w grupie.
  6. Zaawansowane ocenianie w zadaniu – lista kryteriów i tabela kryteriów.
  7. Dziennik ocen – różne sposoby wyliczania oceny końcowej (z wykorzystaniem zestawienia ocen oraz formuł obliczeniowych),i instrukcje warunkowe wyliczania oceny końcowej, tworzenie kategorii oraz pozycji ocen, stosowanie różnych systemów oceniania (punkty, skale ocen) oraz różnych sposobów wyświetlania ocen.
  8. Testy – podstawy – ustawienia testu (opóźniona informacja zwrotna), konfigurowanie zawartości testów, tworzenie najczęściej wykorzystywanych pytań - prawda/fałsz, wybór jednokrotny i wielokrotny, opis.
  9. Testy – tworzenie różnego rodzaju pytań cz. 1 – pytania przeciągnij i upuść markery, przeciągnij i upuść na obrazek, przeciągnij i upuść na tekst, wybierz brakujące słowa, pytanie zagnieżdżone.
  10. Testy – tworzenie różnego rodzaju pytań cz. 2 – pytania obliczeniowe, losowanie zestawów pytań, przenoszenie pytań między przedmiotami.
  11. Inne typy testów – tryb adaptacyjny, interaktywne z wielokrotną odpowiedzią.
  12. Jak utworzyć test z możliwością losowania zestawu pytań oraz z odpowiedzią w formie pliku zewnętrznego – organizacja testów pod kątem losowania spośród kilku dostępnych zestawów. Omawiany przypadek będzie uwzględniał pytanie otwarte (typu Esej) umożliwiające przesyłanie przez studentów plików w ramach udzielanej odpowiedzi. Podczas szkolenia pokazane zostaną mechanizmy służące do definiowania ograniczeń czasowych czy dodatkowych zabezpieczeń w postaci hasła. 
  13. Książka – narzędzie do prezentowania treści.
0
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – Filmmaker

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Digital Learning Resources – Filmmaker” zna metody efektywnej organizacji pracy ze scenariuszem. Umie dobrać odpowiednie środki wspomagające przekaz i wie jak z nich korzystać. Zna portale z dostępnymi materiałami multimedialnymi. Wie, jak przygotować miejsce nagrania i dobrać sprzęt. Unika błędów mogących pogorszyć własny wizerunek lub zatrzeć treść wykładu. Zna podstawowe zagadnienia związane z cyfrowym przetwarzaniem obrazu. Umie dobrać narzędzia do przygotowania materiałów e-learningowych. Posługuje się edytorami video. Zna sposoby udostępniania i serwisy publikowania plików audiowizualnych.

Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez aktywny udział w szkoleniu i wykonanie kilkuminutowych materiałów video (na jeden z zaproponowanych tematów z zakresu wiedzy ogólnej) z wykorzystaniem środków, źródeł i narzędzi poznanych podczas szkolenia.

Kryteria:

  • Umie przygotować scenariusz filmu.
  • Umie przygotować miejsce nagrania oraz dobrać sprzęt i narzędzia potrzebne do nagrywania i przetwarzania obrazu.
  • Wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz poznane metody i narzędzia do przygotowania krótkich materiałów video.

Uwagi:

Szkolenia prowadzone przez ekspertów PŁ z Centrum Multimedialnego: Anna Koźlikowska, Michał Hofman. Szkolenie stacjonarne, w łącznym wymiarze 8h (2 dni po 4h).

Pogram szczegółowy zajęć z zakresu przygotowywania materiałów audiowizualnych:

  1. Przygotowanie scenariusza, zawartość konspektu:
  • Opracowanie merytoryczne scenariusza. Przygotowanie konspektu. Konspekt = mapa.
  • Podzielenie scenariusza na bloki. Mniejsze nagrania.
  • Wybór formy artystycznej, środków oprogramowania.
  • Zgromadzenie dodatkowych materiałów oraz przykładów.
  • tips & tricks – czyli jak mówić aby nas słuchano, jak skupiać uwagę.
  1. Przykładowe strony do pobrania zdjęć i muzyki i filmów – kwestie licencji.
  2. Autoprezentacja
  • Wizerunek (jak się nie ubierać, jakich kolorów lub wzorów unikać), makijaż, zachowanie/ nawyki, aranżacja planu zdjęciowego.
  • Emisja głosu, dobór języka do treści i audytorium, trzymanie się scenariusza.
  • Jak mówić do kamery, jakich używać sformułowań, czego unikać.
  1. Podstawowe zagadnienia związane z wideo Ustawienia kamery – ustawienia planu (kwestia kierowania wzroku), dobór oświetlenia i dodatków.
  2. Narzędzia do nagrywania i przetwarzania obrazu (darmowe i płatne – skupiamy się na darmowych, bo do ćwiczeń ludzie będą musieli mieć je zainstalowane) – instalacja od podstaw – ustawienia – konfiguracja.
  3. Przedstawienie narzędzi do edycji video – (podstawowy montaż, wycinanie, dodawanie zdjęć, może slajdów końcowych i początkowych z prezentacji - omówienie programów.
  4. Umieszczanie filmów na portalu e-learningowym WIKAMP.
  5. Ćwiczenia dla uczestników sprawdzające wiedzę i poznane umiejętności.
0
Klasa odznaki: Digital Learning Resources – Expert

Opis:

Posiadacz odznaki ,,Digital Learning Resources – Expert” tworzy i wykorzystuje różnego typu e-materiały edukacyjne w pracy dydaktycznej oraz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Kompetencje posiadacza odznaki weryfikowane są poprzez udokumentowanie spełnienia kryteriów przyznania odznaki w okresie ostatnich ośmiu lat.

Kryteria

  • Posiada minimum trzyletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej z wykorzystaniem platformy e-learningowej
  • Spełnia przynajmniej dwa kryteria (w zakresie metodyki e-learningu oraz wykorzystania narzędzi i technologii e-learningowych):
    • jest autorem książki/rozdziału;
    • jest autorem recenzowanych artykułów;
    • jest autorem  referatów na konferencjach dydaktycznych;
    • dzieli się swoimi doświadczeniami  podczas seminariów lub spotkań o charakterze dydaktycznym (np. Teaching Cafe);
    • przygotowuje i prowadzi szkolenia/warsztaty dla nauczycieli.
0